Jump to content

Szeretik a retrót a mai fiatalok

2021. 02. 09. 08:46

A 14 és 24 év közötti fiatalok többsége ismeri a Tankcsapdát, de a Bagossy Brothers számait jobban szeretik. Az aktív zenefogyasztók legismertebb tíz előadója közül öt már a múlt százban is menő volt – derül ki a DUE Médiahálózat felméréséből

Viszonylag nagy merítésből, a YouTube nézettségi listákat, online boltok toplistáit, fesztiválok fellépői felhozatalát, lemezeladási listákat és rádiós játszási listákat alapul véve állította össze a DUE Médiahálózat (lánykori nevén Diák- és Ifjúsági Újságírók Országos Egyesülete) csapata, és néhány könnyűzenei szakember a hazai előadók 100-as toplistáját. Erre a száz bandára és énekesre szavazott az a félezer 14 és 24 év közötti fiatal, aki hajlandó volt kitölteni a kérdőívet.  Az előadók ismertségi versenyét a nyolcvanas évek legvégén startoló Tankcsapda nyerte. A fiatal szavazók 98.3 százaléka hallott már Lukács Laciékról, pedig egyikük se élt még, amikor a debreceni rockerek már hangosan bomlasztották a közrendet.

Ráadásul a hetvenes évek közepe óta rockerkedő ufóbűvölőt, Pataky Attilát, illetve csapatát, az Eddát a felmérés szerint többen ismerik, mint a valóságshow-ban feltűnt, sikeresen rappelő,  számos kereskedelmi tévés műsorban főhelyen szereplő Majkát. 

A második hely itt a Halott Pénzé. A  fesztiválzenekarrá izmosodott társaság első dala 2004-ben készült el, amikor a popkutatásban részt vevő mai tizennégy évesek apukája és anyukája sem lehetett biztos abban, hogy két év múlva egy leendő popszavazó világra jöttét ünneplik a szülészeten. A harmadik helyezett Wellhello formáció viszont még majdnem ovis, hiszen alig hat éve hozta össze Flur Tomi és Diaz.

A második lista, a kedvenceké, már valamivel fiatalosabb ízlést tükröz. 

A DUE Médiahálózat a kutatási anyagot alapul véve egy ismeretterjesztő online játékot indít Nagy Diák Zenei Teszt néven. A játék célja, hogy a fiatalok körében  „népszerűsítse a magyar könnyűzenét, a jogszerű zenefogyasztást, megismertesse a szerzői jogok pozitív szerepét és jelentőségét.” A szervezők reményei szerint azon túl, hogy a magyar előadókat jobban megismerik, kevesebb fiatal tölt le kalóz és nem legális forrásokból zenét,és a legális csatornákon keresztül hallgatják majd kedvenceiket.

Mivel a játék a sajtóanyaga erősen hangsúlyozza az innovatív jelzőt, megeshet, hogy olyan zenei ígéretekről is kiderülhet „innovantíve″ valami, akik mindössze két-három éve váltak ismertté. A gyorsan jött siker is lehet tartós: a Rolling Stones például két évvel megalakulásuk után kiadta első lemezét, és az USA-ban turnézott. Persze nem szabad kapkodva ítélni, a Beatlesnek legalább három évébe telt, hogy világhírű legyen.

 

(Forrás: index.hu / fotó: pixabay.com)