A tavalyi száz legnépszerűbb dalból csupán 13 olyan szerepelt a toplistán, amelyet kizárólag nők adtak elő, míg 2008-ban még csaknem a háromszorosa, 35 ilyen szám volt.
Rita Ora és Bebe Rexha menedzsere, Sarah Stennett szerint ez a hatalmas különbség elfogadhatatlan. „Nem hiszem, hogy a közönség azt mondja: több férfit akarunk hallgatni, mint nőt. Egyszerűen nincs választásuk”.
A BBC kutatása szerint a brit toplistákon nincs kevesebb a nő, mint tíz éve, 2008-ban és 2018-ban is 30 női előadó szerepelt a száz legkelendőbb szám listáján. A férfi előadók száma viszont 50 százalékkal nőtt, mivel a vezető popszámok esetében nagyon gyakori lett, hogy két popsztár együttműködéséből születnek. Ennek a divatnak köszönhetően miközben 2008-ban 59 férfi, 2018-ban már 91 férfi előadó jegyezte a százas listát. A nemek közötti szakadék növekedése tehát ezzel magyarázható.
A kutatás azt is kiderítette, hogy az olyan popsikerek száma, amelyeket női és férfi előadók közösen jegyeznek, 10-ről 25-re nőtt. Tehát a nő és férfi előadókkal készült dalok száma is felülmúlta a csak egy női előadó által jegyzett dalok számát.
Az elemzés szerint a férfi előadók gyakrabban működnek együtt férfi előadókkal, miközben a női előadók csak ritkán, és ha ez elő is fordul, az együttműködésből születő szám nem lesz annyira népszerű. A százas toplistán egyetlen olyan szám sincs, ami két női popsztár együttműködésével készült volna. Ez egyébként már 2008-ban is így volt.
A popzenében mindig is jelen volt ez a nemek közötti kiegyenlítetlenség, elég visszatekinteni az elmúlt hatvan év legnagyobb sztárjaira.
A popzenei együttműködések egyik oka, hogy a streaming korszakban ez jó módja annak, hogy az előadók elérjék egymás rajongóit. Az együttműködő sztárok gyakran más-más zsánerű zenét képviselnek. A férfi mezőnyt erősíti az is, hogy a toplistás számok között sok a dance és a rap, s ezek előadói dominánsan férfiak. A dance-számok vokalistái ugyan sokszor nők, de a DJ-k, a producerek, énekesek, akikkel megjelennek, szinte mindig férfiak.
Sarah Stennett zenei menedzser számára nem meglepőek az adatok: mint mondta, nem is az egyéneken múlik, akik a zeneipart működtetik, a nemek közötti szakadékot rendszerszintű hiba okozza. Stennett szerint a nőket alábecsülik, pedig nem kevés elszántság kell ahhoz, hogy zenét csináljanak, különösen mivel a felvételeket is férfiakkal készítik, akik esetleg lekezelően bánnak velük.
A zeneipari egyensúly helyreállítására közös erőfeszítéseket kell tenni – hangsúlyozta.
Lara Baker, a zeneipar genderszakértője szerint is régóta tapasztalható a nemi kiegyenlítetlenség a toplistákon, de a jelenlegi adatok már aggodalomra adnak okot. Mint mondta: a streaming platformoknak, a fesztiváloknak és a rádióknak a jelenleginél nagyobb figyelmet kellene fordítani a női és férfi előadók kiegyenlített megjelenésére.
„Sem az étvágyból, sem a tehetségekből nincs hiány, ha arról van szó, hogy nők szereznek és csinálnak zenét, tehát nyilvánvaló, hogy jelenleg egy elavult, előítéletes ágazatról van szó, amelyben együtt kell működni azon, hogy javuljon a nemi egyensúly” – jelentette ki.