Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár a keddi budapesti sajtótájékoztatón elmondta, hogy a Bartók-év 2017-re tervezett programjai közül kiemelkedik a szeptemberi Bartók világverseny, amelyet a kormány 160 millió forinttal támogat. Hozzátette: a szervezők szándéka, hogy a világverseny belátható perióduson belül, két-három évente ismétlődjön.
Az államtitkár rámutatott: a Bartók-év programsorozatával - amely 940 millió forint állami támogatást kapott - sikerült elérni, hogy a bartóki életmű az egész országot megérintse.
Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora, egyben a verseny ötletgazdája kiemelte, hogy ez a világverseny a szerkezetét tekintve is eltér más megmérettetésektől, komplexitását jellemzi a mindig más kategóriában meghirdetett hangszeres seregszemle mellett a Bartók-életmű köré épülő zeneszerzőverseny és a zenetudományi szimpózium is.
A rektor elmondta: az első Bartók-világversenyt hegedű kategóriában hirdetik meg, a következő alkalommal zongora, azt követően kamarazene kategóriában indulhatnak a versenyzők.
A zenei versenyek a nemzetközi zenei élet meghatározó eseményei, a fiatal tehetségek ismertté válásának, a koncertéletbe történő bekapcsolódásának legfontosabb katalizátorai, mindemellett ezeken az eseményeken kulturális hidak is épülhetnek - fűzte hozzá. Emlékeztetett: a Zeneakadémia volt Bartók alma matere, itt tanított, s mivel a Bartók-hagyaték jogdíjainak egy része lejárt, kötelességünk, küldetésünk gondozni, ápolni és megörökíteni ezt az örökséget.
A 2017. szeptember 10. és 17. között megvalósuló versenyre március 26-ig várják a 30 év alatti hegedűművészek jelentkezését - mondta el Csonka András programigazgató, hozzátéve: a zsűri munkájában magyar részről Szabadi Vilmos, Kelemen Barnabás és Baráti Kristóf vesznek részt, mellettük olyan kiváló külföldi hegedűművészek és professzorok fogadták el a Zeneakadémia meghívását mint Salvatore Accardo, Quian Zhou, Ivan Zenaty, Krzysztof Wegrzyn, Joel Smirnoff és Takashi Shimizu.
A Bartók Világverseny és Fesztivál szakmai koncepcióját Vigh Andrea rektor művészeti irányításával a Zeneakadémia
vezetősége dolgozta ki, a verseny anyagát az intézmény hegedűprofesszorai állították össze. A formátum fejlesztéséért, a verseny kreatív koncepciójának, arculatának, kiadvány- és marketingportfóliójának megalkotásáért, a teljes körű kommunikációs stratégia kidolgozásáért és megvalósításáért Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója felel, míg a szervezési feladatokat és a verseny lebonyolítását Csonka András programigazgató vezeti.
Az első, virtuális válogató a verseny honlapján keresztül beküldött videók alapján történik, majd a Zeneakadémián zajló őszi élő fordulókon a jelentkezők Bartók 1. vagy 2. rapszódiájának egy tételét, valamint Bach hegedű szóló-szonátáinak vagy partitáinak egy tételét adják elő. A középdöntőben Bartók hegedűszonátáiból, a hegedűirodalom legjelentősebb szonátáiból és egy virtuóz darabból összeállított 30 perces programmal mérik össze tudásukat a versenyzők.
A döntőbe továbbjutó hat versenyző egy-egy Mozart-hegedűversenyt ad elő, s a helyezésekről végül a finálé dönt, amelyen Bartók, Beethoven, Brahms vagy Csajkovszkij versenyművét szólaltatja meg a három legjobbnak ítélt versenyző a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának közreműködésével, Kovács János vezényletével.
A több mint 40 ezer euró összdíjazású nemzetközi hegedűversenyen Bartók reprezentatív hegedűművei szólalnak meg.